Svar: Kræsen efter sygdom?

10. december 2021

Alder:
17 mdr.

Kære Valdemars mor

Tak for dit brev :)

Sygdom kan ødelægge alle gode spisevaner, og det er rigtig synd, at jeres lille dreng har skullet så meget igennem. Og rigtig hårdt, at det også er gået ud over hans madindtag, når han nu ellers faktisk var glad for at spise...

Det er dog ikke sygdom alene, som er forklaringen - men også hans alder. De fleste børn begynder efter 12 måneders alderen at spise langt mere selektivt. Den naturligt lyst til at komme alt i munden, smage og undersøge med munden er betydeligt mindre med den alder jeres dreng har nu - og det betyder, at han ikke længere kommer alt det I serverer i munden. Derimod er det pludselig mere spændende at se, hvad der sker, når han afviser maden - hvad gør I? Ligesom det også kan være interessant for ham at undersøge, hvordan maden ser ud, når den er tygget (så han tygger og spytter det ud) eller mere interessant at undersøge, hvad der sker, hvis maden kommes op i glasset, skubbes ud over bordkanten osv. osv.

Derudover så taler man om, at børn i 1.5-2 års alderen grundlæggende skal være på vagt overfor nye fødevarer - det kaldes fødevareneofobi, hvilket betyder, at man er utryg eller skeptisk overfor ny mad, mad som man ikke kender. Man siger, at hvis man ser evolutionært på børns udvikling, så har børn selv kunne finde mad i naturen, fra de var 1.5-2 år gamle, og deres neofobi har tjent om beskyttelse mod giftig eller dårlig mad. Det hører derfor med til denne alder at være naturligt tilbageholdende overfor forskellige fødevarer, og det er derfor svært at få ham til at spise varieret nu - og i månederne frem...

Det er vigtigt, at I giver ham madro, når det er spisetid. Det betyder, at I skal passe på ikke at sidde og kikke for meget på ham, men prøve at lade ham styre måltidet lidt selv. Det er også en god idé at give ham lidt af gangen, så måltidet ikke bliver for uoverskueligt og også gerne tilbyde lidt variation - gerne i en ensfarvet tallerken med inddelte rum, hvor der ligger lidt forskelligt i hvert rum - og så lade ham selv gå igang med at spise det han vil, og i hvilken rækkefølge og på hvilken måde.

Da han gerne spiser brød, så er det en god idé altid at servere et stykke brød sammen med den øvrige mad. På den måde får han noget, som I ved, at han godt kan lide og er tryg ved at spise, og han kan naturligt gå igang med at spise, når I sætter jer til bordet. Og er han først gået igang med at spise lidt brød, så er der større sandsynlighed for, at han også vil prøve at smage på lidt af det andet.

Det er også bedre, at give ham brødet sammen med f.eks. aftensmaden og ikke lade ham ...

Annonce

... afvise den egentlige mad og så servere brødet i stedet. Så han netop ikke lærer at han kan sige nej til mad og få noget andet i stedet :) Jeg tænker dog også, at det vil være rigtig godt, hvis I kan tilbyde ham et godnatmåltid ,så han ikke går sulten i seng - meget gerne en godnatgrød, da han er glad for grød. Godnatmåltidet bør dog ligge adskilt fra aftensmaden - gerne med et bad imellem - netop for at han ikke lærer, at han kan afvise aftensmaden og få grød i stedet.

Derudover vil jeg anbefale dig, at du forsøger at variere hans indtag ved at tage udgangspunkt i noget af det, som han godt kan lide. Da han er glad for grød, så kan du f.eks. lave grødmuffins eller klatkager. Så han får grød på en ny måde, men samtidig også lærer at spise stegt mad og muffins som skal gnaves. Bliver han glad for grødmuffins vil han måske også kunne spise grøntsagsmuffins, og på den måde kan der gradvist komme mere og mere variation ind.

Da han har tabt sig meget og har brug for at få maden ekstra energiberiget, så kan det være en god idé, at I fortsat kommer erstatning i hans grød. Ligesom I også kan lave "milkshakes" ved at blende mme med f.eks. banan eller jordbær, og se om I kan få ham til at drikke det på denne måde. Det er også helt okay, at han f.eks. får en kop med lun erstatning sammen med sin godnatgrød om aftenen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Giv ham også ekstra fedtstof. Da han har mælkeallergi, skal I gå udenom smørprodukter og i stedet vælge forskellige olier og plantebaserede minariner osv. Det er også en god idé at tilbyde ham f.eks. avokado, som også indeholder gode fedtstoffer, eller bruge f.eks. sesam eller finthakkede nødder på og i maden. Også fed fisk som makrel, laks, sild vil være rigtig godt.

I skal ikke "føje ham" i den forstand, at I skal give ham anden mad, hver gang han afviser noget. Men i stedet prøve at servere noget, som I ved, at han godt kan lide - sammen med mad, som er nyt for ham, eller som han ikke er helt så tryg ved. Netop for gradvist at gøre ham tryg ved disse fødevarer også :) Og så skal I gøre hvad I kan for at sikre ham mæthed og energi nok hele dagen igennem, så derfor skal hvert måltid ikke være en kamp. Det skal forbindes med noget godt at spise, og det er vigtigt, at han får sit næringsbehov dækket - også selvom det betyder, at han nogle gange kommer til at spise lidt for ensformigt. Og så må I bibeholde hans specialerstatning i maden og af kop indtil han blive noget ældre, så han også får ekstra næring den vej igennem :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke og rigtig god appetit!

Fortsat god lørdag aften :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder